Träning och gör om Yatzy mål 2015

Just nu tränar jag för fullt med alla tre. Smällandet för i år är ganska över här nu och Nicci är nästan som sig själv, förutom att hon ska ner lite i vikt heffaklumpen.

Nicci körde igenom hela sitt program. Vi har saker kvar att som inte är helt hundra ännu och mycket där jag måste peppa upp henne, vilket går trögt. Efter i år kanske vi lägger ner freestylen eftersom jag inte orkar peppa henne hela tiden och hon tappar så mycket i visa positioner med backen hur mycket jag än tränar på de.

Vince fortsätter med lydnadsmomenten i klass 1. Han lärde sig hoppet på ett pass med ingångar, så nu ska vi öva på riktigt lydnadshinder och lite högre höjd. Han får en hel del belönat bara för att han sitter kvar, hans stadga är lite ojämn. Han har tagit sig an vänstersvängar med halt redigt snyggt nu. Idag körde vi på med längre sträckor och språngmarsch. Just nu skiter vi även lite i hur han har huvudet och hela positionen. Bara han håller sig hyfsat nära och vid min sida och fin attityd och uthållighet så låter jag det vara tills jag lära känna honom.

Med Yatzy är jag trött på honom lite. Han är en redig jakthund. Helt ofokuserad. Försöker jag söka kontakt med han så tittar han runt i omgivningen ännu mera eftersom han tror något är på G. Så hans mål i lydnaden och freestyle kommer läggas ner för i år. Han kommer fortsätta med agilityn då det är de enda jag kan jobba med honom på.
Så 2015 ska vi lägga fokus på inkallning, störningsträning, miljöträning, uthållighet, förbättra hundmöten, lära han gå i koppel, söka min kontakt mera.
Igår testade vi att vara ute i skogen och hålla koll på mig för annars gömmer jag mig, men det funkade inte riktigt för istället bara stack han mitt ut så fort han känner någon lukt på vilt, eller inte ens det. Han har bara sån stor aktionsradie. Så för i år blir det massa vardagsträning och bara tricks för skoj tills vidare.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/8c7/60114929/files/2015/01/img_0171.jpg

Vince och Nicci fick även gå lösa en kort bit. Yatzy var dock väldigt avis som var tvungen att vara kopplad.

One thought on “Träning och gör om Yatzy mål 2015

  1. Amanda

    Hej! Måste bara säga att jag har nog aldrig sett en så snabb schäfer köra agility i hela mitt liva alltså! 😱 jätteduktig verkligen! Jag har precis skaffat en ny blogg o skulle va kul om du kunde kolla in den! 😄 den handlar om hundar och mycket agility o resan genom agilityvärlden. Ja tävlar på klass 2 o 3 nivå med en BC blandning och en sheltie Adressen är: lifewhitagility.devote.se

    Reply

Leave a Reply

