Freestyler film och ny MM leksak

Igår hade jag lite freestyle på schemat. Nu mera övar vi upp lite saker inför hundmässan, men även nya saker inför klass 3 som vi förhoppningsvis ska debutera i nästa år. Vi finslipar på Niccis halt i fotposition då hon hamnar så konstigt då hon tränger emot mig och hamnar framför mig. Så vi tar steg för steg och börjat om med bara en halta i taget och i korrekt position.

Något annat som hon med går för snabbt i är sidledsförflyttningarna framför mig som vi fått börja om med ett steg framför och inte ett steg bredvid mig för att hon stressar på för mycket och har för högt tempo.

Det var även fyra människor som satt och titta på, men hon tog det jätte bra.

Något jag börjat med för klass 3 är framförgående. Hon ska gå iväg ifrån mig med rumpan emot mig och jag ska kunna gå med eller stå kvar och hon ska fortsätta gå utan att vrida och vända på huvudet emot mig eller gå snett och skutta runt.

Något vi fått chansen till att träna in detta ultimata framåtsändande är med vår nya leksak. En manners minder(eller som den nu heter Treat and train, men denna är den gamla). Vår lärare hade haft en i två år utan att ha använt den en endaste gång, så vi har nu mera fått den till våran träning. Kan användas till running contacts, träna ensamhet för hundar som har svårt m.m. För tillfället är jag vakt för den. Jag har alltid själv velat ha den och att få chansen att träna med en är så skoj.

Vi var så klart tvugna att inviga den idag när vi äntligen fått batterier och först fatta inte Nicci grejen med det hela. Ibland blev hon lite frustrerad på den och satte tassen på den. Men hon började ta godis ifrån den ganska snabbt och till slut när hon var i boxen med den medan jag gjorde annat och klickade på min dosa så fattade hon till slut att ljudet innebar godis.

IMG_2658.JPG

2 thoughts on “Freestyler film och ny MM leksak

  1. lillcoe

    Sv; Som sagt har inget emot att folk startar så tidigt och att man börjar träna när hunden är valp det har jag inte heller något emot. Stör mig på att folk låter sina valpar hålla på att hoppa och köra en hel del hinder som sliter på hunden på agility banan innan de är redo och att så många tycker att man är konstig om man inte startar prick på dagen då man får. 😉

    Kram Cornelia (Brandys.blogg.se)

    Reply

Leave a Reply

