Läggande under gång/lydnad i övrigt – framgång

Idag har lite småträning gjorts i omgångar.

Efter skolan så körde jag ett pass hoppteknik på skolans hopphinder. Dags att lägga lite fokus på det tänkte jag. Hon rev tre gånger. Testar henne ifrån allt från sittande nära till ett par meter bort. Svårast kan nästan blir längre bort då hon hinner samla upp sån fart och så ska hon hinna samla sig för nästa hopphinder kommer tajt inpå efter första som dessutom var betydligt lägre, men vad vore det att träna på detta om det inte gjordes fel?

Hade bokat liten stund av Linneas tid att fota oss och filma igenom läggande under gång.

Julia och Yatzy 18 Sep 2014 044

Julia och Yatzy 18 Sep 2014 060

Ställande under gång tränar vi på med. Lite latjo fortfarande och hoppen är lite för höga, men hans glädje att få göra det är så kul att jag låter de vara istället för att pilla på detaljer.

Julia och Yatzy 18 Sep 2014 078

Julia och Yatzy 18 Sep 2014 041

Övade lite om på nytt ingång med ”kloss” då han inte riktigt placerar sig där jag vill ha honom.

Film på läggande. Man ser en hel del fel man gör genom att filma och utvärdera. Nu börjar vi dock sakta få till det och ska ta till vara på det jag sett i filmen och utveckla, men kommer inte vara så detalj noga i utförande i klass 1 då jag vill ha glädje i det. Jag tar lätt ut glädjen i lydnaden hos mina hundar när jag petar för mycket.

Tackar i alla fall en lydnadspaus till att vi helt plötsligt har ett frittfölj att jobba på och massa annat. Lydnadspauser kan nästan vara det bästa för att komma fram i träningen, alltid bra att komma ihåg.

Med Nicci tog jag ett sista kvällspass med avancering på sidledsförflyttningar. På vilket sätt det kommer utföras är en hemlis, men det är riktigt snyggt och avancerat. Fick dock dra med en stor hundpläd som target då material man använde hemma inte finns tillgång till här.

4 thoughts on “Läggande under gång/lydnad i övrigt – framgång

  1. Vendela Sandell

    Hej.
    Det är så att jag söka gymnasium i år.
    Det blir hund för mig.
    Tror jag har bestämt mig för vilken jag ska söka, Ingelstad ligger inte på första plats men med på listan 😉

    Reply
    1. Aktivatassar Post author

      Hej, vad skoj att du ska söka till hundgymnasium! Forshaga? Inte dåligt val 😉 Har ju bäst Mickis där ju (Y) 😀 Ändå roligt att du har Ingelstad på listan! Om du vill kan jag säga lite om hur de är här?

      Hade själv velat söka till forshaga, hade de i tankarna, men ligger så långt borta. Såklart ibland ångrar jag mig eftersom de värkar underbart, men de är ju ändå inte helt dåligt här. Speciellt inte när jag har såna härliga människor att umgås med och snacka hund med på ett helt unikt och lustigt sätt.

      Här på skolan har vi ett hundstall med sju boxar. Tre större där vi kan placera upp till fyra hundar, ännu flera utav mindre sorter och fyra mindre som är singel eller dubbel beroende på storlek m.m. Det lär väl även byggas till att finnas flera möjligheter till att ha hunden ju flera hundelever som kommer i framtiden. I år är bara det första med denna utbildningen!

      På skolan finns agilityhinder i form utav 10 hopphinder, ett slalom, en lång tunnel, en kort tunnel, a-hinder, gunga, balans och ett däck. Detta har en som är ansvarig för anläggningen fixat för oss på denna terminen. Det kommer komma flera saker till nästa år, men det som mer kommer i år är rallylydnadsskyltar. Allt hon inför skaffar är även tävlingsgodkänt. Inte illa trots allt.

      Förutom att det finns härliga människor som mig samt mina vänner så har vi lärare som verkligen kan sitt och brinner för det! Vi har en som är våran huvudlärare som är riktigt duktig på sin del och är hundpsykolog samt annat, vi har en annan som är duktig inom sitt med hundar i jakten och sen har vi en som tävlar aktivt i lydnad, agility och rallylydnad och är utbildad till instruktör även i olika hundsporter och kan verkligen sitt.

      Men på alla skolor så finns de nackdelar.

      Om du vill veta mera så är det bara att skriva! Kan ge dig info av de där nackdelarna samt andra bra saker 😉

      Reply

Leave a Reply

