Första spåret och kanske sista?

Idag fick Yatzy och Nicci gå varsit spår. Det var Yatzys första och Niccis första för i år och kanske på ett helt år om inte längre. Anledningen till att jag inte lägger spår för Nicci är för att det är trist och sedan alla krypen… Jag blir invaderade av de. Aldrig har det varit på de senaste gångerna att jag varit fri från att de kryper runt mina ben till att de hoppar in i burkar där jag har belöning i slutet av spåren, då har jag precis öppnat burkarna och på en sekund så är de både en fästing och spindel i Yatzys burk idag.

Yatzys spår var bara på ynka 30 meter, men jag var orolig om han ens skulle snappa upp. Tur nog gjorde han det med lite stöd ifrån mig och godiset bestod utav godis nästan hela sträckan, men jag var glad som fick nosen i marken i alla fall. Nästa gång avancerar vi till mindre godis och förlänger sträckan.

Niccis var 200 meter med liggtid en timma. Spåret var med godis var tionde meter och var 100 meter så hade jag en burk med belöning i, vilket gjorde det till två, en halvvägs och en i slutet. Niccis var på en stig föra att göra det så rakt som möjligt. Jag vågar inte ta mig ut på en äng med extrem högt gräs med alla kryp och fästingar… Speciellt när inte hundarna har fästinghalsband. Nicci jobbade på bra även fast hon tänkt gå av stigen ibland, men jag blev passiv och tryckte emot lite och då fick jag snabbt tillbaka henne rätt.

006

Matte glömde hans sele! Han var med när jag la det, men uppbunden där jag kunde se och höra hans pippande. Det var så litet så jag ville ta det direkt.

Leave a Reply

