Running contacts 22 april

https://www.youtube.com/watch?v=5JOaat3slMA&feature=youtu.be

Idag var jag och vovvarna en tur på klubben. Med Nicci låg det på att öva kontakten, både upp och ner.

Vi hade hela 80% träffar på nedfart, vilket gör att vi avancera till högre höjd nästa gång. På uppfarten träffade hon runt 50%, så jag kommer hålla mig till samma höjd tills vidare. När hon börjar kunna träffa på höjden som jag ska köra nästa gång på nedfarten, men även uppfarten på i alla fall 70-80% på båda så kommer jag köra på hela sträckan av balansen, men på lägre höjd i början. Jag är så glad att vi har backar och löstagbar balansen så man kan öva running contacts på klubben! Vi har börjat med stopp också, men kommer fortfarande öva på running contacts både ner- och uppfarten. Stoppet har jag som en safetyline ifall vi inte kan ha running till de kommande tävlingarna.

Vi kör även hårt på A-hindret och jag har hittat ett sätt att få henne träffa. Det är mitt egna gamla sätt från i höstas. Vi hade det bra med A-hindret i början på detta året, men snabbt blev det sämre. Nu går jag tillbaka till min egna metod för att få träffar på uppfarten. Nedfarten är inte lika viktig just nu, men hon får oftast inte belöning om hon missar nedfart också.

017

Trött valp!

Yatzy var också med. Han fick träna lite på target och smått komma in i fotposition. Även gör han riktigt snygga magplask från sitt till ligg och en bra bit bort var det en schäfer och en tervueren. Han tycker andra hundar är lite läskiga och börjar morra och skälla ibland. Nicci har knappt kvar problemet som ett redigt problem längre, men nu har man Yatzy att bita tag i. Han är helt okontaktbar dock. Nicci går att bryta, han är en lite svårare nöt att knäcka. Tur nog brydde han sig inte om de hundarna där borta när han fick jobba lite och var ganska tyst, men morrade någon enstaka gång även fast vi passerade en bra bit bort.

Leave a Reply

