Agility och valpträning på kalmar bk

Idag blev det en timma på klubben. Det mesta var på agility inhägnaden där jag försöker allt vad jag kan att få kontaktfälten att sitta med Nicci. Just nu håller jag på att testa olika metoder för uppfarten och kör vidare med running contacts för nedfarten. Som visas i filmen längre ner så missar hon till större del uppfarten i alla fall så ska ändra lite på avstånd och testa en annan metod och filma igen och se om det blir skillnad, möjligen tar jag bara en del av balansen planka och övar så(running contacts). A-hindret kör vi rakt av och om hon missar uteblir hon belöning och får ta om tills det sitter, vilket idag tog säkert fem gånger ifrån att hon hoppat genom däcket och sprang fram på den. Svårt det är, men hon börjar bli bättre på att träffa uppfarten på A-hindret även fast det är gränsfall, men kan knappt få det bättre. Det ligger nu på att vi ska säkre de två tassarna som jag kan få på uppfarten även fast det är högst upp.

Med Yatzy så fick han öva på lite följsamhet framifrån och testa att sätta sig lite och lekte egentligen mest bara runt utan någon tanke på träning. Vi körde även lite bytesleken med att jag kastade iväg och så fick han springa tillbaka till mig som busade med en ny leksak utav samma material och nära på samma färg.

Han fick även gå på platt planka av balansen. Först klev han av från sidan och tyckte det var töntigt att behöva gå över den, men till slut började han fatta leken och fick hela vägen över. Även Yatzy ska få ha running contacts, men bra tag tills vi börjar med den ordentliga träningen.

Här har ni en film! Nicci träffade 10/19 okej, varav en var riktigt ”perfekt”, två stycken var sådär (gränsfall, men ändå träff) och så hade vi sju missar. I överlag så har det gått framåt lite och höjden var nästan på hälften.

Filmen!

Leave a Reply

