Agilitytävling och agilitykurs

Idag har jag och Nicci tävlat i agility. Väldigt skoj och lärorikt. Denna gången fick jag hjälpa till en hel del. Jag var tidtagare, manuell skrivare och dataskrivare. Det var tre starter, två agilityklass och en hoppklass. Vi lyckades diska oss på alla, men på grund av världens virrigaste handler. Det enda som jag var missnöjd på Nicci var hennes stooora kliva upp för balansen och a-hindret. Riktigt duktig på att missa de kan man lugnt säga att hon är, men bara att lägga ÄNNU mera krut på det. Hon flög även av gungan mitt luften, tror hon ser det som balansen och tänker sig inte helt för och sen bara ouups här var det ingen planka. Nu ska matte lära sig att förbättra sin handling, Niccis kontaktfält och vår fart på banan som vi tydligen tappat.


Väntar på vår tur och lär sig att varatyst och lugn. 10170762_690291307678949_5879946361289649414_n

 

Yatzy var även med och miljötränade på tävlingen. Han blev trött av bara det! Han fick hälsa på en 6 mån border collie tik när mamma hade honom och hon var tydligen väldigt lik så hon som hade tiken trodde nästan att Yatzy kom från samma kennel. En annan kom och fråga vilken ras han var och hade svårt att tro att han var en border collie. Han var tydligen väldig spetsig i ansiktet och smal, kanske tänkte hon att han var korthårig collie?

Bara två timmar efter att tävlingen var helt slut så var det agilitykurs för vår del. Vi fick lära oss lite om Jaako och det gick bättre än bäst. Vi satte det alla gånger även fast en gång så gjorde jag lite annorlunda, men efter att jag gjorde korrekt så såg instruktören att mitt egna sätt passade bättre för att få en skarpare sväng. Vi körde även en längre bana och vi lyckades sätta den en gång. Jag fick acceptera att jag inte kunde springa som jag ville för då ville tunnelälskaren bara till tunneln, men till slut tog hon däcket som var framför i mitten av den böjda tunneln och matte kunde vara stolt. Vi var på väg att sätta den igen, men då klantade jag mig och Nicci bromsade upp precis vid en av tunnlarna och då råkade jag ställa mig framför. Nu vet jag ifrån tävlingen att jag måste öva på:

  • Tydligare handling
  • Placera mig bättre inför nästa hinder
  • Öva på kontaktfält
  • Öva på fallgropar vid kontaktfält och andra hinder.

Se så lärorikt det kan vara att tävla. Allt handlar inte om att vinna, men att ha skoj och se vart man ligger i sitt tränande.

One thought on “Agilitytävling och agilitykurs

Leave a Reply

