Fortsättnings kurs i agility

Idag var första starten på fortsättnings kurs i agility. Väldigt behövligt att öva agility runt störning, men även så slipper man bygga massa själv som man i vanliga fall inte orkar när allt väger på mycket…

Vi hade tre olika stationer uppsatta. En var en med fyra hopphinder på rad där vi hade hjälpperson som skulle ta bort godisskål om hunden t.ex stack förbi hinder när man skickade fram. Vid denna var de meningen att man inte skulle springa med hunden, utan bara köra på att skicka hunden. Vi körde mest andra och första då jag inte helt lita på om Nicci skulle sticka då hon gärna hade gjort de ibland när jag höll i halsbandet. MEN! Vi körde en på fyra hinder också, men sprang med till andra då hon stannade upp där och tänkte varför jag inte följde med.

Vi hade även en bana på fem hopphinder uppsatt som en tärning med en tunnel bredvid där man fick köra frivilligt och överraska hunden. Här hade hon fart och vi fick till en hel del som jag gillade. Dock tog hon fel ingång på tunnel som alltid, men vi gjorde om gjorde rätt.

Tredje banan var uppsatt med numerskyltar och var tänkt att öva på framförbyte vid nästan hela tre ställen på sju hinder inkluderar fem hopphinder och två svängtunnlar. Jag och Nicci kunde bara köra på en. Hon var snabbare än vad instruktören trodde när hon visade hur vi skulle köra runt hunden på banan. Dock var jag urusel på att visa rätt tunnelingång i början så hon tog den längst bort om och om igen. När jag alltid lyckades blocka som instruktören sagt så small hon rakt in i hopphindret när hon hade tänkt sig som hon alltid gjort och springa till andra ingången, men nu fick vi till rätt tunnelingång. Annars var de svårt vid andra tunneln med. Fel ingång någon gång, men även jag klanta mig med att ställa mig rakt framför rätt tunnelingång för att jag aldrig han se vart den var och Nicci samtidigt…

Annars var kursen helt okej och kommer bli skoj om hon inte sticker, men tur nog har hon inte gjort det än! Alla hundar var i small storlek förutom Nicci och en border collie.

033007

Pojken blir större och större! Han var utanför agilityplanen när de var slut och jag och pappa bytte hund när Yatzy ville till mig och Nicci till pappa. Yatzy var till större del lös, men de gick väldigt bra. Vet inte om han hade tänkt springa efter en löpare, men han gick fint bredvid efter jag ropat lite och fick fin kontakt tills löparen hade sprungit förbi.

Leave a Reply

