Jublande matte runt agility planen.

Idag är jag glad över visa delar utav agilityträning på klubben, andra delar var skit, men man ska inte behöva göra allt för att känna en bra känsla.

Idag blev det ett slalom på hela tolv pinnar. Framifrån från den ”normala” vinkeln satte hon ALLA! Min tjej är bättre än någonsin. Hon hade PERFEKT fart igenom, då snackar vi border collie fart för en schäfer på 37 kg. Har saknat dessa fel fria tagningar och farten som jag inte sett på länge…

Kan inte säga detsamma om en ingång som denna ingången…

fg

Där behöver hon vrida kroppen till rätta så fort hon tagit första porten vilket kan vara svårt, men även att ta rätt port. Nicci tog konstant andra porten. Blev frustrerad när jag vänta ut henne. Till slut satte hon då och då den och då fick hon belöningen efter andra porten för att kampa med mig. Ibland fick hon den kastad rakt igenom första för att inte göra andra till den bästa porten där leksaken kommer.

Annars fick vi även upp denna hoppbanan.

10173199_816144808413642_1568757146_n

Hon gjorde riktigt fint på den. Lite missar från min del, någon enstaka rivning, men var stört stolt över henne med tanke på att gungan var precis vid femman och balansen vid fyran och A-et mellan femman och sjuan.
Andra kombinationen av banan var lite svårare. Speciellt vid sjuan och åttan, men var väl nöjd över att hon svängde åt rätt håll efter fyran och inte gjorde en snurr för att hamna rätt eller hoppade över igen. Sen kanske svängen var stor, men det är något att slippa på i framtiden när de viktigare är satt.

Annars kämpar vi med kontaktfälten. Hon missar konstant uppfarten på A-et, men har börjat sätta balansen bättre och bättre. Hon träffar inte alltid kontakten på balansen och uteblir jubel och att matte kampar lite extra med leksaken som jag kastat innan. Tar hon kontakten rätt även fast hon bromsar upp och har urusel fart så blir jag glad. Hon är osäker på grund av allt mitt felande och kan acceptera att hon går över balansen istället för springer och kryper sig ner sen, men hon kommer inte för alltid få ha det så.

Vi körde även lite running contacts här hemma med platt planka. 6 träffar och 4 missar. De fyra missarna var alla gånger där jag kastade bollen, en av de sex träffarna var när jag kasta och då efter att jag sagt nej på en miss för att jag inte orkar med att hon får sin belöning vid missarna. Hon blir dock osäker och tappar fart, men träffar där efter också och låter de bli så tills hon sätter alla där jag kastat bollen med fart eller inte på plankan och sedan tjoande när hon träffat där hon springer till bollen igen.

Nu är vi även anmälda till fortsättnings kurs i agility och ska bli en utmaning att köra igen med störning med tanke på att Nicci inte vill komma på inkallning… Hade dock tänkt träna vid sidan av kursen massa inkallning, men även på tillfällena när vi är där och har springande hundar som störning.

Leave a Reply

