Running contacts projekt

Idag stod agilityträning på schemat. Lika väl när man har mindre än en månad till tävling. Hade hoppats att låset var detsamma, men nu när de tagit tillbaka agilityhindrena från guldhunden så var koden ändrad. Gissa vad? Mejlad de nu senare för att fråga vad som hände med infon om kod och de hade tydligen missat att skicka ut till mig… Hmm jippie där var den träning. Nu har jag koden, men hade varit mer passande att ha den tidigare idag. Hoppade över stängslet dock för att ta mig in. Blev då tyvärr och tyvärr bara kontaktfälts träning, men var ju de vi var ute efter. Hade dock planerat slalom ingångs övningar, men de fick strykas.

Kontaktfälten satt gudomligt mycket bättre än vad jag trott på A-hindret. Hon träffade både upp och ner. Kanske väldigt på gränsen, men gör inte mig något. Hon blev dock utesluten på beröm om en gång fick hon inte bollen när hon hoppade över. Så idag började jag för första gången att smått introducerar svängar efter hindret. Hade satt hopphinder på båda sidorna av höger. Testa även att skicka henne snett och gick bättre än att svänga snett i slutet. I början hamnade hon för högt på kontaktfälten, men ändrades snabbt och träffade 90%.

Vi körde igenom gungan och de ser väldigt fint ut. Missade någon gång på uppfarten, men inte de viktigaste. Viktigare är de att hon inte flyger av i farten innan gungan slagit marken. Något jag märkt att hon gör i tron att få leksaken snabbare, men gör om gör rätt säger man.

Har även börjat om från grunden med running contacts till balansen. Tog av en planka av den löstagbara hindret och övade att bara springer rakt över. I början missade hon konstant, men när hon upptäckte att de kom en andra leksak som hon fick kampa med mer än bollen att springa efter. Då blev de många träffar, men snabbt tappade bollen sin glöd och hon ville bara ha kampleksaken och då var de ganska kört för den delen, men var så nöjd över framgången bara så att de fick vara.

Några timmar senare, hemma, blev de ännu lite mera kontaktfälts träning med de plankor jag har hemma. Hon satte 90%! Jag var på en annan planet. Ska finslipa mycket på detta nu för har en tävling på kalmar bk den 13 april och aldrig startat i agilityklass förr!132

Leave a Reply

