På kalmar bk

Idag blev de träning på kalmar bk. Agility låg i prio med Nicci. Yatzy själv låg till större del i kattburen och pep, yllade och skällde konstant. Det är bara för honom att lära sig vänja vid att han inte kan vara med på allt.

Med Nicci gick agilityn lite sisådär. Hon var övetaggad och slarvig som vanligt. GO, GO, GO är allt hon tänker och kvittar om hon välter ett hopphinder eller missar en slalomingång. Så länge hon får springa och får sin leksak i slutet så kvittar resten för denna damen. Därför älskar hon agility, att få springa och få kampa/springa med leksak. Blev tusentals omtagningar i slalom och har nu fått upp förståelsen att vi ska bara öva med två pinnar uppställt och öva in rätt ingång. Hunden ska ta slalom från vänster och inte höger som Nicci fick för sig idag, men det är mitt fel som tränat fel… Ibland har jag tagit fel och råkat köra på högerport, men Nicci har ganska snabbt fattat tillbaka att de är vänster. Så nu vet jag vad jag ska göra åt det problemet, men de återstår problem med att hon missar visa pinnar mitt i slalomet som jag inte vet hur jag ska rätta. Slalombågar är inte vårat bästa alternativ då hon fått för sig att hoppa över de.

New Canvas

 

(ursäkta min hemska målning…)

Vi han även köra igenom lite balansen på väldigt låghöjd.  Antingen satte hon kontakten på vägen upp eller ner, inte båda så klart. Vi kör dock på och en dag ska vi få till de! Vilken dag vet jag inte än, men den dagen kommer.

Efteråt lämnade vi planen till en annan tjej och gick till lydnadsplanen där vi började träna lite på nästan valpgrund inför klass 2 i hopp över hinder. Jag stod vid hindrets ena sida och klickade och kastade godis över och så fick hon hoppa så fram och tillbaka. Ibland testa jag att vänta ut henne och se om hon fattat. Fattade hon så blev de bara att kasta godis medan hon hoppade, gjorde hon inte så gav jag henne en liten handrörelse för att hjälpa på vägen och då hoppade hon direkt. I början tyckte hon dock att hoppa är en meningslös sak. Liksom varför inte bara sätta framtassarna på hindret istället?

Yatzy da? Jag har inte glömt honom… Han fick vara lös en hel del på lydnadsplanen då de inte fanns några andra där. Vi kampade mest med leksakerna. Han fick testa att gå en gång på toppen av våran mini stege i brukset, men bar ner honom på de enda trappsteget neråt, men kände att de var för långt ner ändå. De var lite vinligt och svårt tyckte han, så perfekt balansträning för valpen som måste bygga upp en fin balans för framtiden så han kan hålla sig frisk i kroppen.

20140307-235015.jpg

20140307-235025.jpg

Leave a Reply

