Rutan som belöning

Idag har det tränats massvis! Mycket utav freestyle träningen har känts skit. Idag testade att köra igenom programmet på helt nytt ställe utan godis eller något innan. Hon tittade åt andra hållet, men fanns ju ingen störning som skulle kunna ta hennes blick. Utförandet av momenten var de sämsta de med. Jag vet inte hur jag ska göra för att hon ska fokusera mera på tricksen. Det märks att denna hunden bara bryr sig om agility. Alla andra grenar är så trååååkiga enligt henne. Fast jag tror jag vet varför hon väljer agility framför freestyle. Det beror troligen på att hon belönas till större del med leksak i agility medan de är mera godis i freestyle. Detta gjorde jag en ändring på och gick ut och körde ett pass i trädgården utan godis alls. Bara leksaker utspridda över hela backgården. Fick mycket mera fart. Detta lär göras även imorgon och på onsdag. Sedan blir de mindre träning torsdag, då vi har fem timmar bilresa till stockholm. Fredagen får lämnas som vilodag inför tävlingen på lördag.

Med kvällsmaten som består utav färskfoder tränade vi rutan blandat med freestyletricks. I rutan hade jag en skål där jag la en klick foder som jag skickade henne till. Vi varvade mellan att skicka direkt till rutan från fotposition till att få kommandon till rutan mellan slalom. Jag ville testa ”rutan som belöning”. Tycker det funkade väldigt bra och lär köra på detta flera gånger när man har äcklig färskfoder till träningen och inte kan ta i det. Hon fick mycket fart i backande bara tack vare detta. Matte fick en chock av glädje. Nu hoppas vi att de blir lika bra på tävling!

Vi fick start nr. 36 utav 46 startande i klass 1. De kanske till och med är en av de största freestyletävlingarna i sverige med anmälningar? Kommer i alla fall bli toppen! Får träffa Mickis, tävla och hämtar hem Yatzy!!!!!

1799914_10202507947973889_1282801780_o

 

Yatzy och hans tre systrar som lämnar den 18! Snart blir han helt ensam stackare, men blir bara för några dagar. Sen kommer vi och hämtar honom!

One thought on “Rutan som belöning

Leave a Reply

