Långt lydnadspass

Idag var solen på himlen. Det hade visserligen spöregnat under dagen, men annars kändes det som vår.

Jag hade med mig både apportbocken och koner + fridbee för att fortsätta öva på rutan.087

Som man ser är apportbocken inte i snyggaste skicket. Hon tuggar på den en hel del.

Rutan ligger vi fortfarande på steg 1. Har dock börjat med att testa säga stå efter att hon ätit godiset som ligger på frisbeen. Där märkte jag samma problem som med ställande under gång. Hon rör på tassarna en hel del. Flyttar tassar, tar ett steg framåt. Jag fick tänka ut lite hur jag skulle göra med ställandet under gång på detta passet.

Jag började med att testa att säga stanna och backa istället för gå framåt. Gick bättre än vad jag trodde och när hon inte rörde på en tass så kastade jag godis framåt åt henne.

Sen försökte jag med att ta något steg framåt och sedan backa, men det gick inte. Då tog vred hon på sig med hela framkroppen.

Till slut fick vi till det. Jag cirkulerade runt henne med avstånd, men tog mig längre in gradvis till vi hamnade på rätt sida och ingen tass hade flyttat på sig. Då kan man snacka dunderbelöning från överglad matte.

I frittföljet finslipade vi till större del med svängarna. Helt om högersvängarna är värst. Hon sackar efter en hel del, men nu gör jag ett försök till att kasta godis precis efter första steget. Vi får se vart det slutar, det jag hoppas på är lite mera framåt sug när vi tar den svängen.

Just nu känner jag mig redigt glad över hur våra inkallningar ser ut i lydnadsklass 1. Hon kommer i fart och gör fina ingångar utan att jag behöver visa något alls. Tror att det kanske kan bero på ordet jag använder. Det är ett väldigt frestande ord kan jag säga.

085

Vi gjorde även försök med att öva på att komma i fart med apporten inför klass 2. Det visade sig att denna hunden gör stora u-svängar precis efter att hon har greppat apporten och ska springa till leksaken i mattes hand. Något matte inte visste. Ännu något som måste läggas en plan på hur vi ska träna upp. För med den u-svängen hon gjorde skulle det helt klart bli neddrag. Fast lydnad är till för att slippa på momenten. Så nu har vi en del att jobba på.

 

4 thoughts on “Långt lydnadspass

Leave a Reply

