Agility, lydnad och freestyle – allt i ett

Man tar de chanser man kan till träning och idag blev vi avsläppta på bruskhundklubben. Stället där Nicci jobbar som bäst.

Agility träningen bestod enbart utav övning på running contacts. Jag skulle kunna slita av mitt hår på grund av hur frustrerande jobbigt det är med det på balansen. Balansen är verkligen inte gjord för att en schäfer ska kunna springa över i fart.

Satte dit hopphinder på båda sidorna med pinne för att försöka göra henne låg, men gick inte till som jag hade tänkt mig. Det var fortfarande för högt, men gick inte att göra det bättre. En dag ska vi få till de där snygga running contacts!

Bjuder på video!

129130131132

Till lydnaden så fick vi pulsa genom snön. Matte trodde hon skulle dö av benvärk… Det enda som vi övade på var hopp över hinder som hon satte SNYGGT! Jag ville för en gångs skull köra igenom hela klass 1 utan belöning. Allt utfördes väldigt bra och en man passerade på avstånd medan vi körde läggande under gång, men hon stack inte som hon kan göra ibland. Det enda jag känner mig missnöjd över är den nedrans platsliggningen. Hatar det momentet. Mitt mål är att hon ska ligga med huvudet i marken utan att lyfta, men efter si så där 30 sekunder så lyfter hon det. När ska man få till det nedrans momentet? Det måste nog vara det svåraste i lydnaden för Nicci.

Planer finns att starta i lydnad till vår! I så fall kanske möjligt att vi dissar platsen, men vi får se vad framtiden säger. Förhoppningsvis kan vi köra alla moment igenom. Vi vill verkligen börja testa på momenten i de andra klasserna nu då det börjar kännas enformigt att träna klass 1 dag in och ut.

Med en leksak eller snarare ett rep efter att Nicci tuggat sönder bollen när vi tränade agility i handen körde vi igenom hela vårat numer. Hon satte allt helt perfekt. Aldrig varit så nöjd med hennes insats i hela numret som idag. Från mellan till fot brukar vi ha en sväng där hon går bakom mig för att komma dit, men alltid hamnar hon ut i en stor cirkel och inte tajt som jag önskar. Efter mycket träning så börjar hon faktiskt bli snabb på det och idag gjorde hon det helt kalas bra!
Som sagt enda stället hon utför momenten som snyggaste är på kalmar bk.

4 thoughts on “Agility, lydnad och freestyle – allt i ett

Leave a Reply

