Oansvariga föräldrar

Jag bor i ett område där de flesta i husen är barnfamiljer och en hel del av dessa barnfamiljer har även en hund. Inte alltid heller en liten hund, utan en stor golden retriever.

Idag såg jag just en sån där jobbig och oansvarig förälder gå tillsammans med sin son som höll i hunden. Framför mig på några meter gick en rottweiler med sin ägare. Det jag vet är att den hunden tidigare haft problem med hundmöten, men har lyckats jobba bort det så att hunden går fint bredvid nu mera.

Hunden som pojken höll i var en ganska stor Irish softcoated wheaten terrier. Inte den enklaste hunden att hålla i om den börjar dra till. Denna hunden gick väldigt spretigt i kopplet. Drog pojken från ena sidan till den andra av vägen. När de börjar närma sig rottweilern drar terriern allt vad den kan och pojken gör sitt bästa för att försöka hålla tillbaka hunden. Precis när de hamnar bredvid varandra så är terriern mindre än en meter ifrån ägaren och rottweilern börjar dra för att ta sig fram också. Det jag reagerade mest på var dock mamman som bara gick bredvid sin son och gav inte ett skit. Hjälpte honom inte alls. Hur kan man ens låta sonen hålla i hunden när det helt klart var på gränsen av att de två hade kommit fram emot varandra. Vem vet vad som hade kunnat hända?

Det tråkiga är att det är flertal barn som inte kan hålla i sina hundar här. Jag har sett två småtjejer som gick ut ensama med en stark golden retriever som släpade fram de längs vägarna. Hur kan man låta sina barn gå ut med hunden när man vet att det kanske inte vore den bästa iden?
7 thoughts on “Oansvariga föräldrar

  1. Terése

    Ja, hur kan man? Antagligen så bryr sig inte föräldrarna om vare sig barnets/barnens, familjens hund, eller andras hundar och människors säkerhet. Idioti. :S

    Reply
  2. Marie o Tyra

    Min åsikt är att barn överhuvudtaget inte ska ha ansvar ensamma att gå ut med en hund oavsett storlek! Vad händer om hunden sliter sig, blir påkörd? Någon annans hund kommer lös och attackerar barnets hund? Inget barn ska behöva ha det ansvaret!

    Reply
  3. Anette

    De är helt vansinnigt att låta barn gå ut med hunden själv. Jag blir lika arg på alla vuxna som har hund i flexi koppel och låter den gå som den vill. Den vill bara hälsa säger många. Sen ser de inte vad för signaler deras hund sänder.

    Reply
  4. Emelie o Nova

    sv. Tack! 🙂 Till denna bilden använde jag tre olika bilder som är tagna på ungefär samma plats och på dessa bilder har hon också dummien i munnen. Man kan göra på olika sätt, men jag la helt enkelt bilderna i olika lager på varandra och storleksanpassade det och sedan suddade ut det jag inte ville ha med 🙂

    Vi brukar aldrig stöta på barn med “för stora” hundar, dock känner jag flera som möter det varje dag på promenaden och kan verkligen inte förstå hur man kan släppa ut sitt barn med hunden när man gott och väl kan se att barnet aldrig skulle orka hålla emot. Eller ens riskera det.

    Reply

Leave a Reply

