Lydnad som aldrig för!

Idag blev det lydnads träning. WOW, WOW, WOW säger jag bara!

Vi började med att sätta upp en ruta. Denna gången på andra sidan av trädgården för lite variation.  En frisbee och lite godis i rutan och så skickar jag in henne. Dock gick det inte lika bra varja gång. Jag försökte mig på att hitta på annat innan jag skickade in henne i rutan, men när jag allt skickade henne emot rutan så gick hon framför mig och tittade bak mot mig hela tiden och små stanna upp. Det berode till största del på att avståndet var för långt och på grund av att vi inte övade rutan i sträck utan hittade på annat i mellan åt.

Åh frittföljet! Jag är så lycklig just nu! Det var det bästa frittföljet Nicci någonsin gjort. Hon var med, hon hade kontakt och hon var snabbare än förut med att sätta sig i svängar. Denna känslan ska vi jobba vidare på och även frittföljet, sen ser ni oss på lydnads banorna också.

Idag gjordes ställande under gång perfekt! Det hjälpte helt klart att ändra tonläget till en mjukare variant och det skarpa och starka som jag har på läggande under gång.

Jag satte upp två stolar och en pinne och övade lite på hopp över hinder. Hon satte varje klass 1 hopp perfekt så jag kände att det var dags att börja testa på klass 2. Med samma frisbee som vi har till rutan skickade jag henne fram och efter att hon ätit godiset sa jag ”sit” och sedan kallade in tillbaka till position. Jag har ingen aning om hur det ska se ut när hon sätter sig efter att ha hoppet över hindret, men jag kände att jag inte skulle titta upp det för en gångs skull och köra mera på eget race utan press på perfektion.

Kornen var framme så varför inte? Jag satte upp en korn ensam och gjorde försök till att hon skulle runda den lilla kornen inför elit, men det gick allt förutom bra. Hon gick fram till större del och välte den med antingen nosen eller tassen. När hon var på väg att lyckas så gick hon istället in i den. Flummiga hund…

114

Galenskaperna tar aldrig slut med denna hunden!

10 thoughts on “Lydnad som aldrig för!

Leave a Reply

