Lynads träning + skojigt sätt att göra om rutan

Idag blev det lydnad igen. Min Nicci börjar komma tillbaka. Dock saknar jag en hel del fart och den där arbetsglädjen, men att bara lata dagarna ut lär inte hjälpa henne att få tillbaka konditionen.

http://http://www.youtube.com/watch?v=6gPBPSPOjVo

Till en börja satte jag en frisbee med godis på och skickade in. Det funkar som en helt okej metod för Nicci. Idag ville jag dock öka Nicci’s förmåga att tänka själv och körde på shaping med frisbeen som target istället efter 5 minuters övning med godis i rutan. Hon visade också att hon kunde använda hjärnan och inte bara springa efter godis! Till en börja stod vi båda i rutan och så belönade jag varje gång tassen sattes på targeten. Efter ett tag valde jag att ställe mig precis vid rutans början mellan de två första konerna, det funkade precis lika bra. Så klart ville Nicci hitta sin egna stil att ta sig in i rutan och det blev att baka till targeten. Undrar vad domaren hade tyckt om det om hon helt plötsligt vände sig om när hon var nära rutan och började baka in? Lite som att fickparkera kanske? Lydnaden är känd för att vara en ganska trist sport, men jag kan inte säga det samma som älskar att skoja till det lita och använda momenten som finns och göra om.

http://http://www.youtube.com/watch?v=r5BckKsLVW0

Förutom rutan så blir det även övning på frittfölj under tiden. Jag är riktigt missnöjd med hur vårat frittfölj känns. Hon hamnar väldigt långt bak, ger mig inte ens ögon kontakt längre och sätter sig segt. Vet inte hur jag ska få upp Niccis motivation i det, men just nu så slänger jag godiset framåt i hopp om att det ska ge lite driv framåt. Även att lätta lite på kraven och ha skit skoj i frittföljet ska jag försöka med! Om jag vill ha attityden i frittfölj så får jag se till att det blir roligare.

Vi testade språngmarsch idag och helt plötsligt undrar jag vart Nicci tog vägen från min sida. Först trodde jag att hon hakat efter så pass mycket, men sedan ser jag henne 3 meter bort. Hon hade helt enkelt trott att vi körde ställande under gång. Lustiga vovve.

One thought on “Lynads träning + skojigt sätt att göra om rutan

Leave a Reply

