Hund jagad av katt

På senare tid har Nicci både imponerat och gjort mig besviken. Hundmöten har gått som på rosor, men så har man råkat kliva på en tagg och så kommer ett utfall. Mera än hälften av alla hundmöten har gått okej i alla fall vilket är väldigt förvånande. Dock idag gjorde hon mig besviken. En schäfer kom ut från en lägenhet och skällde och gjorde utfall. Nicci svara med morrande och utfall tillbaka. Jag sa till att så gör man inte, men hon morrade på igen. Till slut blev hon tyst och vi kunde gå vidare. Det är till större del hundar som gör utfall och skäller som hon reagera tillbaka på. Vi har passerat nära och en liten hund kom ut från en lägenhet när vi satt och vänta på att kunna gå över ett övergångsställe. Den hunden var på 3 meters avstånd och jag reagera inte ens på den till en börja då Nicci satt så tyst och snällt.

Mycket freestyle träning har det blivit. Nicci har två moment i rutinen som hon tycker är svårt och gör inte riktigt som jag vill. Det vi lagt mest tid på idag har varit backandet. Hon stannar efter ett steg med varje tass om jag inte går med henne. Vårat stora mål är att hon ska kunna backa medan jag backar åt andra hållet. Riktigt avancerat för en vovve som inte är så bra på avstånd.

Under kvällspromenaden då vi gick till den upplysta gräsplätten stötte vi på en katt. Ännu värre så var Nicci i lina. Inte heller var jag vaken och såg att det var en katt på trädgården bredvid bakom några små tunna träd. Nicci pressade sig igenom träden, men tur nog var det staket mellan henne och katten. Använde all styrka jag hade och drog ut henne. Lyckades även bränna fingret på repet. Slut var det inte. Nicci började skälla. Över nu tänkte jag? ”Skulle inte tro det”, sa katten. Efter oss kom en katt trippande. Vilket katt blir inte rädd när en hund står och vråla mot den?
Till slut tyckte katten att det var för långt ifrån hemmet så den stannade och tittade på oss medan vi sakta försvann.

031
Annars spenderas dagarna när jag är på skolan vid mammas salong i köket. Något hon tagit med ro. Det brukar bli pippande när hon kommer det första dagarna efter uppehåll i en månad.

4 thoughts on “Hund jagad av katt

  1. Terése

    Dessa retsamma katter! Jag hade inte haft en chans om jag hade min på lina och han såg en springande katt. Är katten still däremot så är det inga problem alls, möjligtvis kan han få för sig att få den att börja springa, men mer som en lekinvit :P… och skönt att det går så bra med hundmötena, skönt när det man gör ger resultat 🙂

    Reply
  2. jokiraa

    Vännen, jag känner med dig. Och man har sina glans dagar, sen kommer det dagar då det känns som att man backat 45 steg. Men man kommer upp igen. 🙂
    Akira reagerar likadant, när det är störningskänsliga hundar så är andra hundar med samma energi sådana som är svårare för “våra” hundar att kunna ta på ett bra sätt. Speciellt om det är lite osäkerhet bakom det också. (vilket det oftast är) 🙂

    Reply

Leave a Reply

