Debut i freestyle – tävling

Idag hände det. Vi debuterade i freestyle.

Resan dit tog sina 3+ timmar. Lite pipande från Nicci kom ibland. Precis som många andra körde vi lite vilse. Klubben som arrangerade det var Linköping HU i Motala.

Nicci skällde ibland på andra hundar och pep i buren som man stod där, men hon var förvånande tyst och snäll. Dumma matte valde inte att ta ut Nicci på banvandringen. Så klart fick jag sota för det.

Vid startlinjen börjar hon sniffa runt där folk har stått och belönat sina hundar. Efter sin duktiga undersökning gick vi in på plan. Detta förvånades jag mest utav. Att hon faktiskt gick lugnt och fint in! Jag trodde det skulle gå värst utav allt. Hon kom snabbt i position och jag vinkade in musiken. Vi gjorde lite mera än halva rutinen. Att stå framför matte och gå i sidled han vi aldrig visa upp. Hon kom framför mig, men sedan valde hon att sticka och leta rätt på familjen och hälsa lite på alla människor. Den där galna människor älskande byrackan!I ren improvisation drog jag fram leksaken i ett försök att få tillbaka henne. Det lyckades jag med och han belöna lite. Sedan skulle man sticka igen, men blev stoppad av en domares hand. Så klart kan hon inte låta bli att hoppa upp med tassarna i famnen på domaren medan hon ändå är där.
Vi klev av plan och stack ut till en lagerlokal? Vi körde igenom några moment med belöning efter varje för att ha lite skoj. Även mat gavs senare som externbelöning. Det gick dock skit! Nu vet jag vad som är bra störningsträning.

Vi fick fin, fina kommentarer av ena domarna!

Domare 1

Väldigt lovande program.
Gillar planering och tolkning till musik.
Prova igen utan mamma!

Du kommer få ett av dagens hederspris! För att du höll humöret uppe!

Domare 2

Bra kämpat matte som behöll lugnet när hunden busade.

Det gör mig jätte glad att inse att jag faktiskt inte blir arg när hon sticker. Jag har lärt mig att sånt funkar inte. Hon springer åt andra hållet. Bestämdare ton kanske jag skulle kunna ha, men jag vill ändå låta glad och vara något hund vill komma till och inte ett måste. Jag känner att de kommer ge sig i längden och att när det allt är ett måste så kommer hon vilja komma och se det som något positivt att vara hos mig än mitt bland alla bilar.

Film kommer upp i helgen så håll utsikt! Jag vill bjuda på filmen även fast det inte gick som tänkt. Ibland är det bra att se att andra misslyckas också. Det kan inte alltid gå bra!

1452085_740438689317588_1411398506_n 1470104_740438659317591_92408908_n

 

Bild på godiset jag valde som hederspris och en fin rosett. Skoj med rosett för att komma ihåg debuten i freestyle.

16 thoughts on “Debut i freestyle – tävling

Leave a Reply

