Misslyckade inkallningar

Ibland går det inte lika bra. På senare tid har det gått jätte bra för mig och Nicci. Det var i behov av att jag skulle få känna på att vi faktiskt inte kommit så långt som jag hoppades.

Började med ett par hundar vi såg från avstånd. Då var hon kopplade och gick med, men reste ragg och hög svans på osökerhet långt innan. Mamma har själv sagt att Nicci har haft svårt att passera dem hundarna med henne. Vi gick undan då det fanns vägar ut åt alla hållen innan vi skulle hinna passera.

Vi gick ut i en mini skog och jag släppte henne. Jag får syn på ett rådjur/kanin? Har ingen aning om vad jag såg. Hon stack efter. Någon halv minut senare kom hon tillbaka. Dock började jag undra vart hon tog vägen då jag såg djuret vid en grusväg, men ingen Nicci. Hon kom dock springande tillbaka till slut.

Vi kom ut från skogen och gick till en fotbolls plan för att träna lite lydnad. Läggande under gång och frittfölj. Jag ville dock ta ett foto medan hon hoppade över en bänk, men så blev det inte utan Nicci satte tassarna upp på ett trä istället.

006

Precis då bakom Nicci kom en man med sin bulldog. Bra tajming… Vi gick undan och hon kom på inkallning även fast jag var på avstånd. Dumma mej kopplade henne inte då dock. Jag tänkte att jag ville inte göra det till en känsla att hon alltid ska behöva bli kopplad vid varje jobbig störning när hon kommer på inkallning. Så jag bad henne gå några slalom mellan benen för att hålla borta tankarna. Han var dock tvungen att stanna och titta på!? Så när jag bad henne gå fot och sedan lägga sig ner så titta hon bak och stack. Hon har verkligen problem med läggande under gång. Skulle gjort annat som hon faktiskt gillar, men man lär sig av sina misstag. Blev ingenting av det som tur är. Hon bara undersökte hunden och cirkulerade runt ägaren. Fick bara kommentaren ”Hon var bara nyfiken” av honom.  Jo ja vi brukar ju kalla henne ”Nicci nyfiken” för att det rimmar så bra och passar in på monstret.

Sten hårt med lina eller släppande koppel till snön kommer om hon ska få vara lös. Hon har knappt sprungit till andra hundar så här, men idag var hon lite lost efter sprungit iväg efter det mystiska djuret.

2 thoughts on “Misslyckade inkallningar

Leave a Reply

