Inkallning bland hundar

Idag blev det utmaning för monstret mitt!

Valde att ha henne lös i skogen för att träna inkallning, men även för att hon behöver friheten att gå som hon själv vill ibland. Ganska snabbt då vi kommit in i skogen får vi syn  på Malte och Tellus två retrievers. Hon börjar skälla som den vakthund hon är och jag improviserar. Springer lite åt andra hållet och håller  en super glad ton i rösten och plockar upp en pinne.  Funkade super! Hon kom i rasande fart mot mig och blev lite dragkamp med pinnen. Dock forsatte hon skälla när jag koppla henne, men jag tog henne åt sidan så hon fick vara tyst meden de passerade.
Inkallningen börjar verkligen visa sig bli bra, men att gå i koppel kan hon inte alls längre. Alltid ska det vara något.

Senare mot kvällen blev det att köpa Fodax foder till Nicci och sedan till klubben med mamma. Blev lite träning på hopp över hinder i lydnad och så körde vi freestyle rutinen två gånger. Ena gången med leksak i fickan och andra vid sidan om. Det gör helt klart skillnad. Nicci tappar fokus för ofta när den ligger vid sidan om och vi hittade en del i rutinen som jag måste bytta ut till annan rörelse.

Annars hade hon jätte mycket fokus på mig även fast det fanns andra hundar! Hon var lös och var helt super duktig!

Vi tog även ett agility pass där mamma fick testa på för första gången. Var lite svårt då Nicci var galen i leksaken som vanligt och var överlycklig för att få köra agility igen.

001

3 thoughts on “Inkallning bland hundar

Leave a Reply

