Problem med hundmöten – svar på kommentar

“Jag vet inte om ni kan svara på det här, men frågor runt och vill ha så mycket idéer och svar som möjligt haha :)
Min hund, Lakritz. Han är fem år, och när vi möter andra hundar så viftar han oftast på svansen och tycker det är super roligt att mötas. Men ibland så viftar han på svansen och sen nafsar mot hunden och gruffar lite (inte på ett leksamt sätt). Och eftersom att han fortfarande viftar på svansen när han gör det så är det väldigt svårt att tolka hans signaler. Liksom varför han gör det.
Han är en ganska osäker hund, och vet i vissa lägen verkligen inte hur han ska reagera, och förmodligen är det ett av dem tillfällena. Vi tog bort vår andra hund för några veckor sedan, och trodde innan att det kanske var för att han ville vakta henne. Men väldigt konstigt då hon var världens lugnaste hund och visade aldrig sådanna signaler.
Då är frågan om vi ger honom signaler om att vakta. Men det tror jag inte att vi gör. Men kan det vara för att vi är för svaga ledare?

Så min fråga är om ni har någon idé varför han gör så? Och hur ska vi arbeta bort det? Även om ni har tips på att stärka en osäker hund att bli säkrare?”

Tack på förhand :)

Problem med hundmöten är det vanligaste problemet. Det är sitt helt egna problem och är inget man kan få de bästa tipsen genom datorn, men man kan alltid komma halvvägs. Här är mina råd och åsikter.

Nicci har inte haft den bästa valptiden. Vi hamnade hos helt fel människa på valpkurs för Nicci. Enda sedan dess har det gått ut för oss. Det var första hunden och det är oftast inte enkelt då att veta vad som är rätt eller fel, men även när man har mera erfarenhet kan man också göra fel. Det ligger i våran natur.

Som Boel berättade om sin egna hund sa så är han väldigt osäker i sig själv. Jag tror även att detta gäller min hund Nicci. Alla säger att hon inte skäller på hundar för någon mer anledning en att hon vill ha mera utrymme och är osäker. Alla säger att det inte ligger något i hennes skällande. Då syftar jag på erfarna, men varför skäller hon då och vad kan jag göra för att hon ska ignorera den andra hunden?

Nånting jag har hört mycket om som stärkt hundens självförtroende är dogparkour. Det går ut på att hunden kanske börjar med att sätta upp tassarna tills hunden vågar hoppa upp. Man helt enkelt jobbar upp hunden att våga mera. Promenaderna behöver inte vara gå ut och gör in dina behov. Många hundar blir inte trötta nog utav en simpel promenad utan utmaningar.

Skvallerträning är något jag kan rekommendera också. När hunden ser något störande som hund eller människa så ska den ge dig ögonkontakt. Detta gör att hunden fokuserar på något annat en dig. Dock kan man inte börja med det hur svårt som helst. I början kanske du lär behöva hålla väldigt mycket avstånd från hunden.

En viftande svans som Boels hund hade vid möten samtidigt som den nafsar mot hundar betyder inte att den måste vara glad. Den viftande svansen är något som misstolkats mycket. De är inte bara svansen man ska titta på utan är man osäker på den delen så håll koll på ansiktsuttryck ock om hunden är stel i kroppen. Hur är öronen vinklade t.ex?
Om en svans är överdrivet högt uppe som med Nicci betyder det att hunden är osäker/hotande. Hunden behöver helt enkelt mera utrymme. Är den böjd uppåt så att den börjar rak, men slutar rakt uppåt kan det vara en signal på självsäker/hotande.
Jag rekommenderar boken Problemhund och hundproblem av Anders Hallgren. Där finns det bilder på betydelse av svansarna och många tips på problem som kan uppstå.

Jag har jobbat i 10 månader med Nicci. Enbart positiva metoder, men ibland har jag flippat lite. Vi är alla mänskliga. Ibland vill jag bara falla ihop och gråta. Vi tränar och vi tränar med henne och när allt äntligen börjar kännas underbart så blir hon ett monster igen. Vi vägrar dock ge upp! Jag kommer kämpa tills vi når våra mål och det kvittar att det tar 1 år eller 10 år. En dag ska vi ta oss dit för precis som med alla andra hundar så är inte Nicci felfri, men det blir inte bättre om man inte jobbar på det.

Mitt bästa tips är dock att söka hjälp av en kunnig som inte använder sig utav metoder utan fokuserar på varför hunden skäller och vad som kan förbättras i vardagen.

Små saker gör skillnaden i vardagen. För oss är det att öva på att hon ska ligga kvar i bilen vid buren tills hon slappnar av. Att koppla av är något hon kan få stora problem utav, men att börja smått med det minsta problemet kommer till slut leda till framgång till det som är de verkliga jobbiga.

Att jobba hårt och inte ge upp lönar sig i slutändan.

/Julia

2 thoughts on “Problem med hundmöten – svar på kommentar

Leave a Reply

